Wednesday, June 17, 2009

Hang Tuah

Bila cerita pasal Hang Tuah..ramai kata Hang Tuah ni bodoh, tak kenang budi Hang Jebat, setia tak bertempat, bla bla bla

apa yg aku dapat nampak antara Hang Tuah dan Hang Jebat..terselit 1 pengajaran lain..

Hang Jebat membawa jalan keduniaan dan Hang Tuah membawak jalan ketuhanan..

ilmu ketuhanan dimana kita sebagai hamba tak boleh melawan atau ingkar dengan kehendak tuanya..dalam ilmu ketuhanan juga, kita tak boleh menjawap atau bertanya (seperti Nabi Khidir dan Nabi Musa)..kita hanya boleh ikut sahaja kehendak tuan..

kita tengok Hang Tuah..walaupun dia tak nak, tak suka, benci, meluat atau apa saja perkataan yang sesuai dengannya..Hang Tuah ttp buat kerana itu adalah perintah sultan atau tuan dia..

so aku cuba kaitan dengan keadaan kita skarang ni...walaupun apa perintah tuan kita (Allah) kita kena patuh walaupun kena bunuh kawan baik sendiri atau korbankan awek kita atau kena buang bantal busuk atau terpaksa mandi dalam ais ketul..sedangkan Nabi Ibrahim boleh sembelih anak dia ( pastu ditukar jd binatang) inikan kita hanya kena sembahyang subuh pun merekot dalam selimut ...jadi kalau dalam bab ketuhanan, Hang Tuah betul dan Hang Jebat salah..

kita lihat segi Hang Jebat..bawak ilmu keduniaan..ilmu keduniaan ni ilmu difikir dengan akal...jika guna akal, aku pun mengamuk bila kawan baik boleh kata abg sendiri tak pasal2 kena bunuh sbb nafsu sultan...tp aku mengamuk dalam game la sbb aku tak reti silat2 ni..hehe

ikut akal plak..Hang Jebat betul dan Hang Tuah salah sbb taat tak kena tempat..

kalau kita duduk pada ilmu ketuhanan kita kata Hang Tuah betul dan jika duduk pada ilmu keduniaan kita kata Hang Jebat betul..

soalannya, siapa yg sebenarnya betul?

kalau 2 2 puak (ilmu ketuhanan dan keduniaan) bercakap, mmg sampai mati pun tak tahu siapa betul..ye la, masing2 dengan pendapat masing2..tanak terima pendapat org lain..

kalau tanya pada aku..aku cakap 2 2 betul dan 2 2 salah...Hang Tuah betul sbb dia ikut perintah tuan dia ttp dia salah sbb tuan dia adalah Allah bukanya sultan..dia kena ikut cakap sultan selagi tak bercanggah dengan perintah Allah ( ada 1 cerita yg sultan hantar Hang Tuah pergi majapahit utk lawan dengan pahlawan mereka..dikatakan pahlawan majapahit gagah sebab minum arak tetapi stady je..tak mabuk2..so utk menang dengan pahlawan tu, Hang Tuah minum gak..mujur tak mabuk..klu mabuk wat rugi je..dah la dapat dosa, kena marah dengan sultan lagi)

pegangan Hang Tuah dah betul tetapi silap tempatnya..

Hang Jebat plak betul sbb dia memperjuangkan haknya tetapi dengan cara yg salah..dengan membunuh org tak berdosa..dalam hudud, hukuman utk pembunuh ialah bunuh pembunuh tu melainkan dimaafkan org keluarga yg mangsa..jadi kalau nak balas dengam gak..pegi bunuh sultan..bukanya sesuka suki bunuh rakyat..

pegangan Hang Jebat betul tapi salah pada caranya

jadi..kita tengok pada kedua dua aspek..jangan hanya pandang pada pandangan kita sahaja..kalau kita nampak roda tu bulat, org sebelah nampak petak..kita tak boleh kata kita betul dan dia salah..macam aku kata, hak masing2..

tapi kalau korang suruh aku pilih gak, aku pilih Hang Tuah..sbb patuh pada tuan dia

apa yg penting (bkn kerjasama) tetapi ikut perintahNya..

korang ingat dengan pahala lebih dari dosa boleh masuk syurga?ada sahabat yang tak sempat sembahyang pun masuk syurga..sbb berperang...ada imam yang berpuluh2 tahun menabadikan diri pada Allah masuk neraka sbb bunuh, rogol dan syirik

apa yg Allah nak pada kita adalah PATUH kepada perintahnya..sbb tu org demam pun kena sembahyang..org pekak pun kena sembahyang...Allah hanya nak kita patut pada perintahNya sesusah mana pun keadaan kita...pahala, sempurna atau tidak amalan kita ( haaa..ni utk org ngelat sembahyang dengan alasan takut tak sempurna sembahyang) Allah tak kira...janji korang buat perintahNya dengan iklas dan patuh..itu jer..kenapa perlu kita tunggu ilmu tinggi baru nak ikut perintahNya?

kalaulah ikut kesempurnaan, kenapa mualaf dapat baca fatihah pun sah sembahyangnya? sesetengah tu baru hafal 1 ayat jer...

Ingat, Islam itu mudah...buat takat mana mampu dengan iklas..

14 comments:

  1. uihh kena sebijik ish.. ish malu la plak..btul tuh..sbab aku slalu ponteng ..jadi bleh la aku blajar kat blog nih..aku suka hang jebat(bkan sebab nk cari psl ngan pendapat tuan pnye blog nih) sbab kesian kat dia ..dah lah bkan watak utama..mati pon ntah la x tau cmane.kenapa la ko x bleh sabar skit tunggu hang tuah kuar..x pon pegi belajar agama ke sebelum bertindak,is sedih siut.Hang tuah pon
    ok gak klau niat die kerana Allah S.W.T (btul kuat tuh)klau sbab Raja tuh hmm...Allah S.W.T jek yang tau..niat dorang tuh. Raja tu laa hmm x kan nak salahkan takdir dorang plk?.apsal la ko x bleh jadi rakyat biasa jek dah tau x leh kontrol?Apsal la aku x de kat mase yang lepas aku x kan pilih ko jadi raja ..hmm x der siapa boleh lari dari takdirNya walaupun ade mesen merentas masa yang mengarut x kan wujud tu.Jadi sejarah mengajar kita ...supaya ianya tidak akan terulang lagi.mcm lagu tomok la plak.ai terus kan menulis..sejarah aku 7 jek ni cukup makan jo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Kisah Hang Tuah n Hang Jebat cerite lama.Mgkn dah banyak eksploitasi.Akibatnya banyaklah polemik. Bagi atok dalam diri kita ada dua-dua ciri Hang Tuah dan Hang Jebat

    Hang Tuah nak jaga keutuhan organisasi (negara)
    Hang Jebat nak jaga keutuhan nilai moral (individu)

    ReplyDelete
  3. ops!silap silap sejarah yang ok biar lah ia berulang ,Macam sejarah islam kejayaan islam boleh kiter amek contoh.hmm jap jap bile d pk kan balik betul lah tindakan hang jebat bunuh rakyat..rakyat yang pg pilih raja tuh..hmm mungkin ada peluang lagi nih mati dlm iman..biar lah dianggap derhaka pada sultan..tapi bkan pada Allah (harap camtu la)Caya lah jebat .Atok apa makne eksploitasi
    ..klau x silap di ubah kan..btul jugak tuh.lagi satu hang tuah di fitnah kan?Pelik banyak lagi dayang2 yang cun-cun melecun yang tuh jugak ko nak..pelik la raja tuh.Mungkin (sekadar tiori saya la)raja tuh nak tahu pahlawan mana yang berani menentang raja..atau raja tuh dah tau hang jebat memang tak setuju ngan sistem beraja tapi rakyat x bleh nak paham.. bagi hang tuah plak x bleh stuju ngan idiologi hang jebat..sebab nak jaga hati rakyat...
    jadi kluar lah seorang hero yang berani gagah perkasa lagi macho menegakkan keadilan..Tuah plak di jatuhkan hukuman bunuh..(rakyat pon setuju bulat-bulat)mendapat aaa..kawan tengah panas.. dah la x de sesape setuju ngan ideologi die..itu jek.. mungkin saya kena cari dan belajar dari mana datang sistem beraja nih..ok

    ReplyDelete
  4. hmm biarkah dibenci manusia asal x di benci Allah S.W.T

    ReplyDelete
  5. yes!sistem beraja dah dapat asal usul permainan catur..

    ReplyDelete
  6. biasa ler, sultan dulu berkuasa penuh..so bertindak ikut nafsu ler..

    bro, cerita sket mcmana dikatakan dapat dari permainan catur tu..aku pun nak tau gak..

    ReplyDelete
  7. ntah la aku nak citer pon x berapa pandai Bm 6 jek..cuba la baca pasal buku mohamad isa dawud..pasal dajjal muncul dari segi 3 bermuda..aku pnah nampak niknamme kucing kat ibnuayyob pnye blog..coment pasal yahudi akan larii dari israel.bru lah aku jumpa blog kucing nih..jadi nak citer pon rasenye ko dah paham..Ini cuma tiori jek la aku x suruh ikut klau x stuju..Insya Allah cuba ikut islam k.Mungkin dajjal ni dah pnah masuk tanah melayu dulu.x pon majapahit...buku tuh cuma bg tau la selepas nabi Muhamad S.A.W wafat dajjal di lepas dari rantai jadi die merantau ke semua ceruk dunia..xkan x sampai majapahit kot ?jadi sistem beraja tuh ada kena mengena dengan kristian..menyembah manusia spt.raja firaun mengaku tuhan dan nabi Isa yang kena salib menyuruh kaum dia jangan sembah dia tapi sembah Allah S.W.T .Mungkin hang jebat dah nampak kebenaran nih?sekadar pendapat risau plak nak citer lebih2..cerita hang tuah ngan jebat nih pon ade sesetengah berpendapat mitos.(Allah je yang tau).ape pon ade tanda salib kat king..permainan catur.itu jek...selanjutnya bleh cari kat wisma yakin kl depan masjid india banyak buku buku islam tentang akhir zaman skarang.klau kat wikipidia aku x berapa yakin..sebab sistem nih pon dtng dari barat..kena betul2 kaji.Dan Ada satu operating sistem berasal dari south afrika yang memperjuangkan islam (ubuntuME sabily)..masih mencari dan mengkaji..tentang sistem nih..ok

    ReplyDelete
  8. pasal buku isa dawood tu aku dah baca..aku baca methologi sama dengan muhammad isa dawood..

    logic+islam

    so ini yg aku bawak

    cuma aku yg aku nak sampaikan kepada pembaca blog (klu ada yg sampai la) kita kena cari peluang dalam beban..iktibar..pengajaran yg lain dari org boleh fikir..

    contoh..kalau ada org jatuh, kita akan kata itu pengajaran utk dia..jangan jatuh kat situ lagi..jalan tengok bawah dan lain2..tp ada org kata yg pengajaran dalam peristiwa jatuh tu adalah sbb utk memberi bukan saja dia, tetapi setiap org yang tahu pasal peristiwa ni supaya berhati2 ketika jalan..

    contoh lain..kenapa time takbir raya di sebut perang An-Ansar, bukanya perang Uhud, perang Badar atau perang salib?

    sbb time tu setiap kaum menentang Nabi bersatu tenaga utk jatuhkan Islam..

    dan tiap2 2 kali setaun kita dperingat utk tahu yg org kafir akan bersatu utk jatuhkan Islam..

    ada x kita alert dengan benda2 mcm tu?jarang..sbb kita terlampau tumpu pada pekara besar seperti dajjal dan lain2

    jepun masa serang tanah melayu, jepun mula dari tempat paling lemah ke base utama (singapore)..

    melainkan kita harapkan keajaiban Allah hantar malaikat hancurkan kafir..tp, kalau berjuang senang mcm tu..kenapa jihad di jadikan top piority dalam Islam?

    ReplyDelete
  9. jihad melawan nafsu..

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum ..IshaAllah sudah tenang nih boleh jawab..bunyi nya macam marah..jadi biar tunggu sejuk dulu..he!!jangan marah ok saya juga setuju banyak menghabis masa dengan perkara mcm sedang kan asas pon belum sempurna lagi..tapi kalau disuruh mengkaji perkara besar itu juga saya setuju .ilmu dan sangat penting .Tipu daya dajjal akhir zaman sangat merbahaya orang yang kuat iman juga tewas..betapa bahaya nya dajjal.Dan tiada satu nabi pon tidak berpesan kepada umatnya tentang bahayanya dajjal.Bagi saya kajian tentang dajjal ia sangat membantu untuk sempurnakan perkara2 asas..dan saling melengkapi.Dan banyak perkara2 yang tidak saya paham sudah saya paham sekarang..contoh nya hadis2 yang di tulis dikumpul di dalam buku mohammad isa dawud..dan abu fatiah al-adnani baru lah saya paham bila dan mengapa ayat AL-Quran itu diturunkan..bagi saya hadis dan sejarah islam sangat penting untuk memahami Al-Quran.Siapa tahu kalau kita adalah umat yang akan ditakdirkan berjumpa dgn dajjal.(.harap x begitulah )jadi kalau x dikaji siapa lagi..mungkin ianya untuk generasi akan datang yang akan bertemu..yang jelas ia semakin hampir..cuba kucing cari buku misteri pasukan panji hitam tulisan abu fatiah al-adnani..tentang siapa taliban al-qaeda..dan osama bin laden mengikut tiori beliau..

    ReplyDelete
  11. Aku rase memang ade satu pemikiran barat yang dah di masukkan dalam orang melayu dan aku percaya kalau kite boleh hapuskan pemikiran tuh.melayu bleh pegi jauh malah lebih kuat.ianya umpama diding..batu yang sudah lama terbina..cuma x de yang berani nak pecahkan..macam tugu negara sapa berani nak pecahkan he!tak guna kita ikut permainan yang dicipta barat..sampai mati pon kita xkan menang..macam main catur la plak.

    ReplyDelete
  12. ini juga pendapat supaya tak jatuh dalam lubang lagi..klau jatuh gak ..serik la nak melawat blog nih..hehe.gerau jek.Bagi aku laa..sesebuah negara tuh akan kuat jika wanitanya kuat.jadi barat dah kaji dah..cemana nak jatuhkan negara islam..sejata dorang wanita..hiburan..duit pemikiran barat.dgan benda nih dorang boleh kikis sifat yang ade kat umat islam..contoh malu,rajin,rendah hati,macm2 la yang baik-baik dan di ganti dengan serah pada takdir padahal takdir harus di ubah dengan takdir jua,malas ,kedekut,sayang harta sampai x leh tunai zakat,berlagak nak mampos ,macam best sangat,kasar,lompat sana sini cam beruk kena belacan,budu ,cencalok,tempoyak.klau ade ilmu pon riak kondem sana sini ntah ilmu ntah hape hape sanjung lah barat tuh bahasa malayu pon nak di hapuskan,bahasa arab lagi lah suma yang x baik la.Jadi yang tinggal semuanya hmm hampeh..Mungkin teori la kan sebab-sebab kahwin susah mungkin barat dah plan zaman sultan melayu melaka lagi kena ada adat adat yang mengarut pastu nak kena kenal dulu pasangan tuh..kena la tunang dulu last-last dah dapat free ..x sesuai la.hmm nak kena ade kete mewah..umah dulu..mak ayah cakap plak x de 20 ribu jangan mimpi aa nak anak aku..hmm camner la nak kawin..last-last maksiat cam pendapat blog ni gak.Cuma ianya penting sebab negara akan kuat jika wanita nya kuat..(soleha iman kuat tinggi ilmu agama)lelaki lah yang harus memimpin mencipta satu fonemena baru pemikiran baru.Jadi esok kalau ade anak , klau ade orang suke iman ok ,kawin kan jek..klau x xde dara aaa...itupon nak jual mahal mahal..x berbaloi.Satu lagi kucing bleh dapat kan buku muhamad isa dawud pasal dialog dengan jin islam.
    Lps ni kita sama-samalah pecahkan tugu negara.he ops!jab mati aa aku kau kucing..ok.ok ok itu jek.

    ReplyDelete
  13. Hmm.. setiap orang ada pendapat masing masing. Tu yang buat susah nak jawab soalan ni. Dulu2, masa zaman sekolah, tentu pernah dengar kisah 10 orang buta pergi tengok gajah, kan?
    Yang pertama kata, gajah tu macam tali sebab dia pegang bahagian ekor. Yang kedua kata gajah tu macam dinding sebab dia pegang badan gajah. Yang ketiga kata gajah tu macam ular sebab dia pegang belalai gajah. Dan seterusnya...
    Masing2 percaya dia betul sebab itu yang dia dia pegang. Sama macam kita semua dan semua parti politik. Semua rasa masing2 betul sebab itu yang dia orang belajar/nampak. Dan itu yang masing2 pertahankan sampai bergaduh.
    Kesimpulan dia: always listen to both side of the story sebelum buat keputusan.
    Maaf ye sebab menyampuk.. rasanya cat tak patut tulis comment kat sini.. cuma bab ni dah lama cat fikir.
    Hang Tuah tersekat. Dia ada perasaan dan keinginan sendiri tapi ajaran tok guru dia dah sebati dalam hati: Berkorban & taat setia pada raja (walau sekejam mana sang raja). Bila dah sampai satu peringkat kat mana dia tak mampu nak ikut lagi, maka dia hilangkan diri..sebab dia akan sekali2 langgar perintah raja.
    Jebat terikut2 dgn perasaan dia. Menuntut bela untuk saudara dia. Cuma cara dia salah.. dah di halau nya sultan, dia pulak bermaharajalela bertindak sama seperti sultan yg zalim.
    Persoalan yang patut diajukan... bukan siapa salah dan siapa benar..benda dah jadi sejarah. Tapi soalan yg sepatutnya: apa yg kita buat kalau ada kat tempat dia? Dan yang patut di buat ialah sampaikan kisah ni kat generasi akan datang: jangan ulang balik sejarah.
    Melayu kan mudah lupa..
    Salam.

    ReplyDelete